Maud Olofssons batteribilstolpar

klarar inte batteribilens behov

 

Maud Olofsson har gjort stor affär av att det ska sättas upp laddningsstolpar för batteribilar runt om i Sverige. Men antagligen är åtgärden praktiskt taget meningslös, batteribilsägarna får inte alls den energi de behöver från stolparna.

    Anta att du kommer med Din nyköpta Tesla, den enda normalt användbara elbilen som går att köpa i dag, med ett tomt batteri för att ladda vid stolpen som ger 10 A och 220 W. Du kan via stolpen tanka 2 kWh per timme, men Teslans batteri rymmer 52 kW, vilket betyder att du behöver ca 30 timmars laddtid innan du kan köra ytterligare 20-30 mil (mindre om du vill ha värme i bilen). Och är det kallt och du har värmen på vid stolpen blir det ingen effekt över alls för att ladda batteriet.

    Nåväl, säger du, men jag kan ju ladda hemma över natten, så får jag nöja mig med att köra inom en radie av ca 10 mil. Ja, om natten är åtta timmar lång behöver Du med 220 Volt få ut en effekt av 8 kW, vilket betyder ca 35 A, d v s ungefär dubbelt vad de vanligaste villahuvudsäkringarna tillåter. Att nattetid kunna ladda batterier av denna storlek kräver en kraftig förstärkning av elnätet till elbilsägaren för att kunna fungera. Och enligt säljarna ska man kunna ladda sin Tesla på drygt tre timmar. Ja, då får du räkna med att du måste ha tillgång till nära 100 A i ditt 220-V-uttag i garaget. Då är kraven så stora att gatunäten måste grävas upp för nya kablar.

    Visst är det olägenheter, men både Fortum och Centerpartiet säger att man kan köra för tre kronor per mil. Ja, så blir det, om du slipper bidra till skatterna och om batteriet är gratis. Bensinbilisten betalar kring 7 kronor mer mil i skatt för bränslet och det är väl, om elbilen blir vanlig, inte troligt att det blir särskilt mycket billigare för dig. Teslans batteri kostar kring 400 000 kr enligt tillgängliga uppgifter. Kapaciteten går gradvis ner, men ca fem år kan man troligen klara vid normal körning innan batteriet måste bytas ut. Det blir 80 000 kr om året. Kör du 2 000 mil om året kostar det 40 kr per mil. Får du en elkostnad på tre kronor milen och en framtida skatt på sju kronor milen är kostnaden 50 kronor per mil. Lägg därtill däck, tvätt och kapitalkostnader för själva bilen och du ser att det kostar den slant att köra en Tesla eller vilken elbil som helst.

    Tesla har yttermått som en familjebil men rymmer bara två personer och en golfbag. Den finns att köpa till det facila priset av 1,3 Mkr.

    Nya elbilar kommer. Många blir säkert billigare än Teslan. Men egenskaperna blir knappast bättre under de närmaste tio åren. Hur ska Maud Olofsson och Fortum få konsumenterna att acceptera dessa fordon?

 

John Murray

 

Kommentera!
 

Åter till innehållssidan